Konkurrensfördel med ett leende på läpparna
2014-01-12 @ 15:17:37 | Allmänt
Läste ett inlägg av Ken Lennaárd där han utnämner att Svenska Spels klient suger så in i helvete fett till årets skandal.
Håller med om mycket även om jag kanske tycker det snarare är en några år gammal skandal. Själv har jag nu lagt ner Svenska Spel som klient, vilket å andra sidan betytt att jag spelar mycket mindre poker. Trivs inte riktigt med nån annan klient, framför allt har jag svårt att hitta lagom stora turneringar för lagom inköp.
Men det som Ken utnämner till årets skandal är väl kanske egentligen inte att SvS har pokerbranschens kanske sunkigaste klient. Jag tror att det han retar sig mest på är att den inte förbättrats, trots att Boss Media stoppat åtskilliga miljoner i fickan. Jag tror han stör sig mest på den potential som bara kastas bort.
Ska man se på det positivt kan det vara så att en av anledningarna till att inte Svenska Spels nätverk grindats sönder hårdare av nätproffsen, beror på att klienten är så dålig. Den uppför sig verkligen inte väl bland andra klienter.
En del av dess brister är saker som nöjespelarna inte bryr sig om ett dugg. De flesta nöjesspelare spelar bara på en klient i taget och kanske bara ett bord i taget. Då spelar det inte så stor roll att fönstren hoppar runt på skärmen när man byter bord i en turnering. De retar sig säkert inte heller på en massa andra saker som jag stör mig på.
Det kan alltså vara så att klienten visar sig vara en konkurrensfördel när det gäller kampen om nöjespelarna. Jag tror ju att dessa hellre spelar med andra nöjesspelare, pengarna räcker längre då, än med tråkiga nätgrinders.
Men likväl som att klienten inte är grindvänlig kan vara en fördel, så finns det vissa saker som bara måste funka. Svenska Spel har fortfarande den i särklass sämsta hanteringen av tappad uppkoppling. Jag vet att de gärna skyller ifrån sig på trådlösa nätverk o.s.v. men när alla andra klienter klarar av att hantera dessa problem så är det märkligt att inte Svenska Spels klient gör det. Det är visserligen inte grindvänligt, men inte heller nöjesspelare tycker att förlorad uppkoppling är särskilt kul.
Vad värre är så har SvS nätets kanske sämsta hantering av att ersätta sina spelare för de tekniska problem de själva varit med och skapat. Här lyser det statliga arvet igenom, myndighetsfilosofin. Vi är inte kunder, vi är medborgare i Svenska Spels ögon. Kunden har ju alltid rätt, men en medborgare har ju dessutom skyldigheter.
Som kund till ett företag vars tjänster jag köper vill jag bli bemött som en kund, jag vill inte ha några skyldigheter. Även om en kund har fel så har han rätt, det är så förtaget skapar goodwill. Tyvärr är det inte så att SvS har en dålig policy för hur de ska bemöta sina kunder som klagar, de saknar policy helt och hållet. IKEA har fattat , flera andra framgångsrika företag har också fattat vad det handlar om. Gör det inte svårt för kunden att byta eller få ersättning för en vara som den inte är nöjd med.
Ersätt kunden med ett leende på läpparna. För istället för en missnöjd kund, så har du antagligen fått en kund som kommer att berätta om hur snabbt och enkelt det är att få ersättning, att få hjälp att rätta till. Det är betydligt mer värt än att kortsiktigt spara pengar men samtidigt förlora en kund och få någon som aktivt kommer att motarbeta dig . För den där historien om hur den f.d. kunden blev blåst av dig, rätt eller fel, kommer han att upprepa många gånger, så fort företaget råkar nämnas i något sammanhang.
Kommentarer
Trackback